Alimentarse sen plantas nin animais: a ciencia axita o debate da comida de laboratorio

Os avances do coñecemento están na procura de substitutos na nosa alimentación para un futuro próximo

A alimentación do futuro é un debate aberto

Carne que non é carne, leite que non é leite, ou viño que non é viño. No futuro todo isto podería existir e os científicos están a traballar nos laboratorios para que suceda porque así o demandan moitas empresas do sector da alimentación. Aínda que se atopan dando os seus primeiros pasos, xa están a desenvolver alimentos a partir de microorganismos e auga que, en pouco tempo, poderían substituír aos campos de cultivo e a gandería. O artigo publicado no diario británico The Guardian por George Monbiot, autor do bestseller A era do consenso e do documental Apocalypse Cow, fala destes avances que se están producindo.

A súa columna pon por exemplo á empresa finlandesa Solar Foods que desenvolveu unha saborosa fariña a partir dun cultivo de bacterias e auga. Probouna Monbiot en forma de tortiñas e o seu ditame foi claro: “sabía…xustamente como unha tortiña”. O exemplo serviu para ilustrar o seu novo documental Apocalypse Cow e, en paralelo, a súa tese: máis cedo que tarde, a maior parte da nosa comida non virá de animais ou plantas senón de organismos unicelulares. Ademais, a posibilidade de modificar bacterias permitirá crear proteínas específicas como as que que nos da a carne, o leite ou os ovos desenvoltos no laboratorio.

Un artigo de George Monbiot en The Guardian fala da transformación que se está a producir no sector alimentario

Considera o escritor e ensaísta que estamos no punto crave dunha transformación económica e, á vez, do sector da alimentación que, exceptuando as froitas e vexetais, poderá ser substituído pola fermentación de precisión. Un proceso que non é máis que a reprodución de microorganismos para producir produtos concretos, o mesmo polo que se obtén o viño, o iogur ou o queixo.

Resulta que a vía metabólica utilizada por Solar Foods é dez veces máis eficiente que a fotosíntesis. Todo iso sen considerar que, mentres dunha planta aprovéitase só unha parte, da fariña obtida da bacteria aprovéitase todo, o que permite aumentar a eficiencia. A adopción deste modelo de alimentación entraña un futuro prometedor e é que todo o mundo podería obter alimentos en abundancia utilizando tan só unha pequena parte de superficie. Pero é que se esta startup sueca lograse electrolizar a auga coa enerxía solar, o mellor lugar para situar estes cultivos resultarían ser os desertos.

Solar Foods e as súas proteínas modificadas

A industria alimentaria actual, certamente, enfronta unha serie de retos, por non dicir colapso. Cando Nacións Unidas estima que alimentar á poboación en 2050 requirirá un 20% máis dunhas reservas dunha auga que se está desvanecendo, a agricultura terá que facer fronte tamén á crise dun chan pobre en fosfato e á progresiva desaparición dos polinizadores insectos.

Esta alternativa á agricultura tradicional eríxese, segundo o experto británico, como un relo de esperanza para salvar ao planeta e ás persoas que viven nel. Permitirá devolver terra e mar ao seu transcurso natural salvaxe, contribuirá redución de gases de efecto invernadoiro, implica o fin da explotación animal, o fin do uso de pesticidas e fertilizantes. “É nosa mellor esperanza para deter o que algúns chamaron a sexta gran extinción, pero que prefiro chamar gran exterminio. Se se fai ben significa comida barata e abundante para todos”, apunta Monbiot.

A agricultura alternativa eríxese como un relo de esperanza para salvar ao planeta ante as perspectivas que avanza Nacións Unidas

E é que o RethinkX prognostica que para 2030, o número de vacas nos EEUU diminuiría nun 50% e a industria gandeira estará practicamente en bancarrota. Todas as demais industrias gandeiras sufrirán un destino similar, mentres que os efectos negativos para os agricultores e as empresas agrícolas en toda a cadea de valor serán graves. Por iso avanzan que a fermentación de precisión será dez veces máis barata que as proteínas animais en 2035. Utiliza pouca superficie de terra, e pouca auga e nutrientes, polo que este sistema será crucial para terminar coa fame no mundo ao tratarse dunha fonte estable de alimentos. Queda, iso si, pendente de que supere a barreira regulatoria. Segundo un estudo realizado por Barclays, o sector das alternativas á carne poderían alcanzar unha facturación de 140.000 millóns de dólares en dez anos, unha cifra que supón o 10% da industria cárnica global.

Pero nesta liga xogan outras compañías que atraen a atención dos investidores e elevan o seu valor como a escuma. É o exemplo de Perfect Day, unha startup que utiliza o proceso de fermentación para obter proteínas con propiedades nutricionais idénticas ás do leite e que tamén sabe igual. A clave, neste caso, dos seus xeados que tanto éxito cultivaron é a obtención da proteína do leite, que se encarga de unir a auga, a graxa e os distintos compoñentes e darlles a textura. Xérana a través de microorganismos programados, un proceso similar ao que utilizan outras compañías para facer vitaminas, probióticos e outros ingredientes como o heme, unha molécula que utiliza Impossible Foods para darlle á súa hamburguesa vexetal o sabor a carne.

As novas startup de alimentación están sendo valoradas en miles de millóns de dólares

Perfect Day, famosa polos seus xeados sen leite real, pechou unha rolda de financiamento de 140 millóns de dólares recentemente pero non foi a única. Os investidores de techfood teñen o ollo posto noutras compañías especializadas na fermentación precisa como o unicornio Ginkgo Bioworks. A biotecnolóxica, que se centra na produción de microorganismos case á carta, pechou este ano unha rolda de financiamento de 290 millóns de dólares que valorou a startup en 4.200 millóns de dólares.

Galicia tamén é consciente da importancia da innovación alimentaria. Por isto é tan importante un trampolín como o Business Factory Food (BFFood), a aceleradora vertical do sector alimentario galego impulsada pola Xunta de Galicia e dinamizada pola Agrupación industrial Alimentaria de Galicia (Clusaga), que este ano recibiu 38 novos proxectos para participar na segunda edición do seu programa de aceleración.