Na procura de alternativas sostibles á soia como fonte de proteína

Grupos de investigación, empresas e organizacións galegas únense nun proxecto para obter novas fontes de alimentos mediante procesos innovadores e eficientes

O proxecto PROTEINLEG procurará unha produción sostible de leguminosas ricas en proteínas para o consumo humano e da gandería, como alternativa á dependencia da soia.

O consumo de proteínas é esencial na dieta, e a produción de alimentos ricos nestes compoñentes supoñen un reto para o sector agroalimentario. Así, o déficit europeo de proteínas vexetais estímase nun 70%, o que representa un dos principais problemas cos que se atopa a gandería, cunha elevada dependencia da soia, que se importa desde outras rexións do planeta, coa conseguinte pegada ambiental, para o deseño equilibrado de pensos. A isto hai que engadir unha crecente demanda de alimentos nutritivos ricos en proteínas vexetais que sexan alcanzables e medioambientalmente sostibles, debido á procura dunha boa parte da poboación de alternativas á carne e os lácteos. Neste contexto, un grupo multidisciplinar no que forman parte institucións, empresas e grupos de investigación galegos acaba de poñer en marcha o proxecto PROTEINLEG, co que se pretende explorar a produción sustentable e innovadora de leguminosas como fonte de proteína, para xerar deste xeito alternativas á soia.

Segundo advirten, a aposta maioritaria pola soia como fonte proteica abre a porta a problemas ambientais e económicos, xa que “basear toda a proteína vexetal no cultivo da soia supón expoñerse a consecuencias ambientais, económicas e culturais; como a perda de diversidade xenética e o incremento da dependencia das importacións”.

Tal e como explican os impulsores de PROTEINLEG, “as leguminosas son cruciais para unha agricultura e nutrición sostibles, tanto para alimentación humana como para pensos, sendo unha fonte fundamental de proteínas vexetais. Ademais, contribúen á sustentabilidade e mellora do medioambiente cando se cultivan en rotacións agrícolas grazas á súa capacidade de fixación de nitróxeno e o control de maleza”. Mais engaden que, con todo, “a produción de leguminosas proteaxinosas en España sofre unha tendencia á baixa debido á competencia de prezos das proteínas de materia prima importada, a dispoñibilidade de fontes baratas de proteína animal de peixe, gañado, porcos e aves de curral e a simplificación dos sistemas agrícolas”.

Así, a iniciativa PROTEINLEG, que involucra a todos os axentes implicados na cadea de valor agroalimentaria, ten por obxectivo “executar unha estratexia innovadora para a produción de leguminosas proteaxinosas a través da recuperación e posta en valor de variedades tradicionais co fin de diversificar os cultivos e obter grans/sementes de óptima calidade cos que desenvolver novas gamas de produtos ricos en proteína e de calidade diferenciada, tanto para alimentación animal como humana”.

O proxecto de innovación desenvolverase en diferentes etapas. En primeiro lugar, realizaranse ensaios agronómicos en micro-parcelas e en extensivo, baixo diferentes condicións ambientais e de tensións, para seleccionar cultivos e variedades potenciais. Así mesmo, realizaranse estudos para a mellora da produtividade das novas variedades en solos menos fértiles aplicando enfoques de mellora sostibles. A continuación, levará cabo o deseño de formulacións de produtos ricos en proteínas para alimentación humana e animal a partir das variedades seleccionadas. Avaliaranse os compoñentes nutritivos das devanditas variedades e garantiranse as boas características nutricionais e organolépticas das formulacións desenvolvidas para penso e alimentación humana.

Finalmente, validarase a viabilidade a nivel produtivo e industrial das novas formulacións de proteínas e os novos produtos. Aqueles destinados a consumo humano, como un produto rico en proteína vexetal como alternativa ao atún, serán analizados en canto a propiedades sensoriais e nutricionais, e levarán a cabo ensaios de vida útil. En canto ás novas formulacións para alimentación animal, realizaranse ensaios tanto en gandería porcina como aviaria, monitorando o benestar animal e a calidade da carne resultante.

Cunha subvención de máis de 500.000 euros, cofinanciados nun 80% por fondos FEADER, e dous anos de duración, ponse en marcha PROTEINLEG, un grupo operativo que achegará solucións á actual situación nacional da produción e cultivo de leguminosas, buscando a obtención de produtos ricos en proteína vexetal alternativos á soia.

O equipo multidisciplinar que desenvolve o proxecto, de carácter supra-autonómico (Galicia, La Rioja, Andalucía e Madrid) está coordinado pola Fundación Empresa Universidade Galega ( FEUGA), e nel participan tamén como socios os centros de investigación Consello Superior de Investigacións Científicas (CSIC) a través da Misión Biolóxica de Galicia e a Fundación Centro Tecnolóxico da Carne (CTC), e as empresas Ramiro Arnedo S.A., Almacéns Gamallo S.L. e MIMIC SeaFood S.L.U. Como colaboradores figuran a asociación INVEGEN-BIOVEGEN, Asociación Galega de Cooperativas Agroalimentarias (AGACA), Asociación de Empresarios, Gandeiros e Agricultores da Limia (ADEGAL), e a Asociación de Criadores da Raza Porcina Celta (ASOPORCEL).