Así favorece a dieta mediterránea o envellecemento saudable

Os alimentos característicos do sur de Europa fomentan bacterias intestinais que frean a fraxilidade e o declive cognitivo

A dieta mediterránea é rica en verduras, froitos secos, e legumes. / J. E. Prades

A dieta mediterránea fomenta un tipo de bacterias intestinais que están asociadas ao envellecemento saudable. Así o revela un estudo realizado en cinco países e publicado na revista Gut, que detalla que o consumo deste tipo de alimentos durante 12 meses asóciase con cambios beneficiosos no microbioma intestinal. O patrón dietético non só favorece o envellecemento saudable nas persoas maiores, senón que tamén reduce as bacterias asociadas á inflamación.

A dieta potencia os tipos de bacterias intestinais relacionadas co freo da fraxilidade e o declive cognitivo nas persoas maiores. Segundo a Organización Mundial da Saúde (OMS), o envellecemento saudable é o proceso de desenvolvemento e mantemento da capacidade funcional que permite o benestar na vellez.

Dado que o envellecemento está asociado coa deterioración das funcións corporais e o aumento da inflamación –ambos os factores relacionados coa aparición da fraxilidade–, esta dieta podería actuar sobre as bacterias intestinais para frear o avance do declive cognitivo e a debilidade física na vellez.

“Aínda que sabiamos que unha dieta mediterránea era boa para a saúde; non coñeciamos como o seu consumo modifica o noso  microbioma intestinal”, explica a  Sinc Paul O’ Toole, un dos autores e investigador do Instituto do Microbioma da Universidade de Cork (Irlanda).

Unha microbiota saudable produce metabolitos e vitaminas importantes para a saúde, mentres que unha fragmentada asóciase co deterioro das persoas

Investigacións anteriores xa suxerían como unha dieta deficiente ou restritiva –común entre as persoas de maior idade, en particular as que se atopan en centros de atención residencial a longo prazo–, reduce a variedade e os tipos de bacterias no intestino e axuda a acelerar a aparición da fraxilidade.

Por iso, os autores deste novo estudo quixeron comprobar se unha dieta mediterránea podería manter o  microbioma das persoas maiores e promover a retención ou mesmo a proliferación das bacterias asociadas ao envellecemento saudable.

Os científicos analizaron o microbioma intestinal de 612 persoas de 65 a 79 anos, antes e despois de 12 meses para comer a súa dieta habitual (n = 289) ou unha dieta mediterránea (n = 323), rica en froitas, verduras, froitos secos, legumes, aceite de oliva e peixe e baixa en carnes vermellas e graxas saturadas, e especialmente adaptada ás persoas maiores (dieta NU-AGE).

Os participantes que ao principio do estudo eran fráxiles (n=28), ao bordo da fraxilidade (n=151) ou non fráxiles ( n=433) vivían en cinco países diferentes: Francia, Italia, Países Baixos, Polonia e Reino Unido.

Os achados asociáronse primeiro coa contención da perda de diversidade bacteriana. Ademais, cun aumento dos tipos de bacterias que antes se relacionaban con varios indicadores de redución da fraxilidade, como a velocidade ao camiñar e a forza de agarre da man.

Por último, relacionouse coa mellora da función cerebral, como a memoria; e coa redución da produción de substancias químicas inflamatorias potencialmente nocivas.

Risco de cancro de intestino

Unha análise máis detallada revelou que os cambios  microbianos estaban asociados cun aumento das bacterias coñecidas por producir ácidos graxos de cadea curta beneficiosos e unha diminución das bacterias implicadas na produción de determinados ácidos biliares, cuxa sobreproducción está relacionada cun maior risco de cancro de intestino, resistencia á insulina, fígado graxo e danos celulares.

Ademais, as bacterias que proliferaron en resposta á dieta mediterránea actuaron como especies crave, o que significa que foron críticas para un ‘ecosistema intestinal’ estable, expulsando aos  microbios asociados con indicadores de fraxilidade.

Os cambios foron impulsados en gran medida por un aumento da fibra dietética e as vitaminas e minerais asociados –especificamente, C, B6, B9, cobre, potasio, ferro,  manganeso e  magnesio–. Os resultados foron independentes da idade ou o índice de masa corporal, elementos que inflúen na composición do  microbioma.

Aínda que había algunhas diferenzas na composición do microbioma intestinal dunha persoa, dependendo do país de orixe por exemplo, a resposta á dieta mediterránea despois de 12 meses era similar e consistente, independentemente da nacionalidade.

“A microbiota é o medio a través do cal o corpo e a dieta interactúan, xa que unha  microbiota saudable producirá  metabolitos e vitaminas importantes para a saúde, mentres que un microbioma  fragmentado está asociado coa deterioración e a perda de independencia das persoas”, engade O’Toole.

Hai que educar á poboación que envellece no consumo dunha dieta nutritiva cun alto contido de alimentos e fibras de orixe vexetal

Os achados do estudo non poden establecer un papel  causal do microbioma na saúde. “A interacción entre dieta, microbioma e saúde do hóspede é un fenómeno complexo no que inflúen varios factores”, subliñan os autores.

“Os resultados arroxan luz sobre algunhas das regras desta tripla interacción, varios factores como a idade, o índice de masa corporal, o estado da enfermidade e as pautas dietéticas iniciais poden desempeñar un papel crave na determinación do grao de éxito destas interaccións”, apuntan.

Así, as persoas maiores poden ter problemas dentais ou dificultades para tragar, polo que para eles pode resultar pouco práctico consumir unha dieta mediterránea. Con todo, as bacterias beneficiosas implicadas no envellecemento saudable poderían ser axentes terapéuticos útiles para evitar a fraxilidade.

Para O’Toole, debe facerse todo o posible para educar á poboación que envellece no consumo dunha dieta nutritiva cun alto contido de alimentos e fibras de orixe vexetal, así como para valorar outras posibles intervencións, como a restauración de especies  bacterianas asociadas cun envellecemento saudable.

“Esta podería ser unha estratexia eficaz para combater a fraxilidade e a perda da función cognitiva nos consumidores de idade avanzada”, conclúe o investigador.